MY WRITINGS

My writing portfolio includes: academic works, articles and program notes. Click on the buttons below and explore. 

My portfolio also includes program notes for concerts (Dutch) organised by Flanders Symphony Orchestra and De Singel (Antwerp). Scroll down and find out more. 

Sergei Prokofjev: Ouverture over Hebreeuwse thema's, op. 34b

 

Toen Sergej Prokofjev in 1919 in New York verbleef, zocht het Russische Zimro Ensemble hem op met een notitieboekje gevuld met traditionele Joodse wijsjes en het verzoek om voor hen een compositie op basis van die liedjes te schrijven. Aanvankelijk nam hij het aan uit beleefdheid, maar hoe meer hij door het boekje bladerde, hoe meer zijn fascinatie ervoor groeide.

 

In zijn Ouverture over Hebreeuwse thema’s, voltooid in slechts twee dagen, zijn twee belangrijke muzikale thema’s te horen. In het eerste deel introduceert de klarinet een mysterieus motief dat de basis van de ouverture vormt, en treedt zij in dialoog met de viool. Een wolk van harmonie en rust daalt neder wanneer de cello het tweede thema brengt. Alle instrumenten zingen samen en dompelen je onder in een nostalgische droom. Ten slotte keren beide thema’s terug in een zoektocht waarbij klarinet en viool elkaar gedurig achterna zitten tot de Ouverture kort maar krachtig eindigt.  

Dmitri Sjostakovitsj: Concerto voor cello nr. 1, op. 107

 

Wereldwijd wordt Dmitri Sjostakovitsj’ eerste celloconcerto uit 1959 beschouwd als een van de moeilijkste concertwerken voor cello. De compositie droeg hij op aan zijn  goede vriend Mstislav Rostropovitsj die tijdens de première als solist optrad. Popelend van ongeduld want tot Sjostakovitsj’ verrassing kende hij het werk al na vier dagen uit het hoofd.

 

De cello laat je kennismaken met het hoofdmotief waarmee het gehele orkest vervolgens gaat experimenteren. In dit eindeloze web van variaties speelt de cello de protagonist. Het tweede deel contrasteert sterk wanneer de stemmen van de strijkers verzachten en mijmerend zingen. De celesta creëert met haar metalen klanken een interessante dialoog met de cello. Het orkest verstilt en geeft het woord aan de cello die in de cadenza zijn virtuositeit laat horen. Ten slotte verrassen de hobo en cello je ook met nieuw muzikaal materiaal, af en toe onderbroken door een chromatische toonladder. Zeven sterke paukenslagen zorgen voor een monumentaal einde.  

Besides Klara, I have written some articles freely about topics that are interesting to me. Click on the buttons below to find out what I have been writing about.